Köp och Leverans villkor

Köpvillkor Billmate Faktura

Handla nu – Betala först efter leverans

När du betalar med Billmate faktura överlåts denna till Billmate AB vilket innebär att du handlar tryggt och enkelt. Du slipper uppge dina kortuppgifter och betalar först efter att du mottagit dina varor. Fakturan skickas via e-post till den e-post adress du anger vid köptillfället.

Genom att handla med Billmate Faktura erbjuds du följande:

  • Få alltid hem beställningen innan du betalar
  • Minst 14 dagars betalningstid
  • Du behöver aldrig lämna ut dina känsliga kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*

Betalningsvillkor

Privatpersoner

Betalningstiden för faktura är 14 dagar från att ordern skickats ifrån butiken. Om du gör en retur har du möjlighet att flytta förfallodatumet upp till tio dagar på fakturor som inte har förfallit. Det är du som är kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”Faktura”. Vid genomförande av köp accepterar du även betalningsansvaret.

Skulle du inte hitta fakturan kan du kontakta Billmates kundtjänst för hjälp.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa fakturan korrekthet samt äkthet. Detta sker t.ex. genom telefonsamtal, legitimationskontroller samt verifiering via elektronisk identifiering, exempelvis Mobilt Bank ID.

Företag

Betalningstid för faktura är 14 dagar från att ordern skickats från butiken. Fakturan skickas via epost eller brev när ordern skickats. Det är du som är kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”Faktura”. Vid genomförande av köp accepterar du även betalningsansvaret.

Skulle du inte hitta fakturan kan du kontakta Billmates kundtjänst för hjälp.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa fakturan korrekthet samt äkthet. Detta sker t.ex. genom telefonsamtal, legitimationskontroller samt verifiering via elektronisk identifiering, exempelvis Mobilt Bank ID.

Avgifter och ränta

Billmate debiterar ingen avgift för fakturabetalning, butiken kan komma ta ut en fakturaavgift. Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Kreditprövning

För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta postledes eller via e-post. Kreditupplysningen sköts via Creditsafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Personuppgiftshantering

Vid genomförande av köp med Billmate Faktura som betalningsalternativ ger du ditt samtycke till att Billmate kan komma att använda uppgifterna för att analysera köpvanor i syfte att förse dig med relevant information och marknadsföring, utföra tjänsterna, uppfylla eventuellt kreditavtal med dig, genomföra kreditvärdering, identifikation, riskvärdering, vidareutveckling av Billmates tjänster för att tillvarata kundförhållandet, kundanalyser, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev, till internstatistik och analysföremål samt för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för Billmates särskilt utvalda partners. Uppgifterna kan även användas för utskick per post, sms och e-post till dig om du inte invänt mot detta. Du kan när som helst kontakta Billmate för att avbryta marknadsföring mot dig som kund. Uppgifterna behandlas vidare för att förhindra bedrägerier och liknande brottslighet samt att uppfylla rättsliga skyldigheter, t.ex. enligt lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen).

De personuppgifter som lagras är ditt personnummer, namn, kön, webbläsare, IP-adress, e-postadress, telefonnummer, leveransadress, fakturaadress och köp- och orderhistorik.

Billmate ansvarar gentemot dig som konsument enligt gällande lag.

Ångerrätt / Återköp / Reklamation

Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du alltid 14 dagar på dig att ångra ett köp eller reklamera en vara. Självklart tar vi på Billmate hänsyn till detta. Det är viktigt att du kontaktar butiken du köpt varan av med din reklamation och flyttar fram förfallodatumet på din faktura genom att kontakta Billmates kundtjänst. Du kan flytta förfallodatumet upp till tio dagar på fakturor som inte har förfallit.
Kom ihåg att det fortfarande kan finnas porto-, retur- och fakturaavgifter kvar som du skall betala även om du ångrar ditt köp enligt butikens köpvillkor.

Överlåtelse

Billmate äger rätt att överlåta, belåna eller pantsätta fordran mot kund till annan. Kund (du) äger inte, utan Billmates skriftliga medgivande, rätt att överföra sina skyldigheter eller rättigheter enligt avtalet på annan part.

Billmate AB
Organisationsnummer: 556918-4129
Telefonnummer: 040-30 35 00
Email: info@billmate.se
Webb: www.billmate.se

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
Version: SV20160728SE

Delbetalning

Köpvillkor – Billmate Delbetalning

Allmänt

Via Billmate AB kan vi erbjuda dig möjligheten att delbetala ditt köp med Billmate delbetalning. Du väljer själv om du vill lägga delbetalning på 3,6 eller 12 månader. Givetvis går det även att betala hela summan eller en större del av den inom avtalsperioden utan extra kostnader. För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. Avierna skickas via post.

Varför Billmate Delbetalning?

  • Du får alltid varan levererad till dig innan du betalar
  • Få längre kredittid med Billmate delbetalning
  • Alltid samma räntesats oavsett storlek på köp och antalet månader du väljer
  • Första betalningen sker först nästkommande månad
  • Tillgång till dina fakturor via Billmate online
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen

Exempel för 3 månaders delbetalning

Antal delbetalningar: 3
Administrativ avgift: 35 SEK
Kreditbelopp: 10 000 SEK
Effektiv ränta: 27.28%
Uppläggningsavgift: 99 SEK
Kreditkostnad inkl. avgifter: 458 SEK
Total kostnad inkl. avgifter: 10 458 SEK
Månadskostnad: 3 486 SEK

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Billmate AB
Organisationsnummer: 556918-4129
Telefonnummer: 040-30 35 00
Email: info@billmate.se
Webb: www.billmate.se

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Betala med kort
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa och  MasterCard.
Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.
Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Allmänna villkor hittar du här.

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

Ändra eller avbeställa order
För att ändra eller avbeställa en order måste du kontakta oss så snart som möjligt genom att ringa eller skicka en epost. Vi skickar normalt inom 1-2 dagar, så ändring eller avbeställning måste göras inom den tiden. Är ordern redan skickad har vi ej möjlighet att göra förändringar utan ordern kommer skickas efter hur den var beställd.
Eventuellt ånger av köp måste göras inom 14 dagar från att varorna är mottagna. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera varan, men varan måste vara i obrukat skick för att kunna returneras.
Vid ångerköp, sker återbetalning av produktens pris när vi har fått tillbaka packetet.
Kunden svarar för frakten vid ångerköp.
Ej uthämtade försändelser
Vid utebliven uthämtning av försändelse debiteras kunden för tur och returfrakt samt en expeditionsavgift. Den totala summan som debiteras är 190 kr inkl. moms. Försändelser ligger normalt 14 dagar på uthämtningsstället innan det returneras till oss.
Återbetalningsgaranti

Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta oss så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar. Vi tar emot din felanmälan och skickar dig en förfrankerad returblankett. Skicka tillbaka produkten i det skick som den mottogs med en  felanmälan, så får du en felfri eller rätt vara skickad till dig. Den fellevererade varan skall vara i oanvänt och oskadat skick (om den inte skadats av frakten).
Vid eventuell leveransförsening, och du inte godkänner vår nya leveranstid, har du rätt att häva köpet. Har du förskottsbetalat och på grund av en leveransförsening orsakad av oss, vill häva köpet återbetalar vi pengarna inom 20 dagar.
Obs! Innan du returnerar defekt eller fellevererad vara måste du kontakta oss för att få reklamationen godkänd och returportot betalt.
Leveranstid & leveranssätt
Produkterna finns oftast i lager och leveranstiden är därför normalt 2–6 arbetsdagar inom Sverige.
I Sverige skickas varorna alltid med varubrev eller postpaket beroende på försändelsens vikt. Om försändelsen skickas med paket, krävs legitimation vid uthämtning. Har du inte fått din beställning efter en vecka ska du kontakta oss.
Om din beställning väger under 2 kg kommer den att skickas som varubrev.  Din försändelse kommer om det är möjligt att delas ut i din brevlåda.
Om din beställning väger över 2 kg kommer den att skickas som paket och du kommer att få hämta varorna hos ditt postombud efter mottagen avisering. Det är viktigt att korrekta uppgifter anges för aviseringen eftersom det annars kan leda till att beställningen skickas i retur till oss.
Åldersgräns
Om du är under 18 år måste målsman godkänna beställningen. Detta på grund av att omyndiga personer enligt svensk lag ej kan ingå avtal, och därmed heller inte ingå ett köpavtal.
Allmänna villkor

Samtliga produkter vi säljer är godkända att användas i Sverige. Alla produkter som säljs hos oss är endast ett komplement till råd från din läkare och/eller terapeut och är inte tänkt att på något sätt ersätta eventuell läkarundersökning eller behov läkarvård.

Produkterna på scandinavianhemp.se bör ej användas som ett alternativ till en varierad kost. Den rekommenderade dagliga dosen som anges på förpackningen bör ej överskridas.  Tänk på vikten av en mångsidig och balanserad kost och en hälsosam livsstil. Om du är gravid, ammande, lider av sjukdom eller behandlas med läkemedel bör du alltid kontakta läkare innan du använder produkterna.

Scandinavian Hemp är en del av
Nya Aspens AB
Påverås, Östergården 1
521 92 Falköping
Org.nr. 556625-0311